Skandal-skandal seks gereja Roman Katolik

Ireland menerbitkan sebuah laporan pada hari Selasa mengatakan pihak berkuasa gereja di Dublin menutupi kes gangguan seksual kanak-kanak sampai pertengahan 1990-an.
.
Berikut ini adalah butiran dari skandal gangguan seksual lainnya yang telah menggoncang Gereja Katolik di seluruh dunia.
.
AMERIKA SYARIKAT – 2002 – Cardinal Bernard Law dari Boston meletakkan jawatan atas tuduhan dia memindahkan pendeta yang mencabul kepada jemaah gereja lain untuk menutupi skandal.
.
- Jun 2002 – Kongres Uskup Katolik US telah mengarahkan untuk menyiasat semua tuduhan gangguan seksual.
.
- Februari 2004 – Penyelidik bebas ditugaskan oleh Kongres Uskup Katolik US mengatakan sejumlah 10,667 menuduh pastor AS melakukan gangguan seksual terhadap kanak-kanak dari 1950 hingga 2002. Lebih daripada 17 peratus daripada penuduh mempunyai saudara kandung yang juga dipercayai dianiayai. Antara Penuduh, 47 peratus mengatakan mereka telah dianiayai berkali-kali.
.
- Julai 2007, Keuskupan Agung Los Angeles bersetuju untuk membayar $660 juta kepada 500 mangsa gangguan seksual sejak tahun 1940-an dalam kesepakatan pampasan terbesar dalam jenisnya.
.
- April 2008 Pope Benedict bertemu dengan para mangsa gangguan seksual oleh para pastor selama kunjungannya ke Amerika Syarikat dalam usaha untuk menyembuhkan luka. Gereja AS telah membayar sekitar $2 bilion pada tahun penyelesaian kepada mangsa sejak skandal pertama kali terbongkar pada tahun 1992.
.
Oktober 2009 – Keuskupan dari Wilmington, Delaware mengajukan perlindungan kebangkrupan. Ia kemudiannya bersetuju untuk memberikan dokumen untuk mangsa dugaan gangguan seksual untuk menunda awal sekitar 80 kes sivil. Sejak 2002, keuskupan Wilmington telah menyelesaikan lapan kes untuk rata-rata sekitar $780,000 masing-masing.
.
IRELAND – April 2002 – Uskup Brendan Comiskey dari Ferns, salah seorang pendeta dari Ireland yang terkenal, mengundurkan diri atas serahan dakwaan terhadap seorang ketua dari keuskupan yang bunuh diri pada tahun 1999 ketika menghadapi 66 dakwaan gangguan seksual.
.
- Mac 2009 – Uskup John Magee dari Cloyne, di bawah api untuk penanganan laporan gangguan seksual, berhenti daripada tugas-tugas sehari-hari untuk menangani penyiasatan.
.
- Mei 2009 – Suruhanjaya untuk Inquire ke Child Abuse mengeluarkan lima laporan yang mengerikan yang memakan masa sembilan tahun untuk dikompilasi. Katanya pastor memukul dan merogol kanak-kanak selama dekad kekerasan dalam institusi yang dikelola Katolik.
.
- November 2009 – Pertanyaan komisi kerajaan penyiasatan gangguan di Dublin 1975-2004 dikeluarkan pada hari Selasa mengatakan pihak berkuasa gereja menutupi kes-kes keluasan gangguan seksual kanak-kanak sampai pertengahan 1990-an dalam salah guna Gereja peranan sentral dalam masyarakat Ireland.
.
AUSTRALIA – Julai 2008 – Pada kunjungan ke Australia, Pope Benedict meminta maaf atas gangguan seksual oleh pendeta, mengutuk sebagai “jahat” dan mengatakan penyiksa harus dibawa ke mahkamah. Pada waktu itu ada keyakinan 107 gangguan seksual di Gereja Katolik di sana.
.
AUSTRIA – Julai 2004 – Majalah Berita Profail Austria memaparkan foto pendeta berciuman dan meraba-raba seminaris di seminar Katolik di keuskupan St Poelten.
.
BRITAIN – Julai 2000 – Kardinal Cormac Murphy-O’Connor London diiktiraf membuat kesalahan dalam posting sebelumnya pada tahun 1980 dengan membenarkan seorang pedofilia pastor untuk terus bekerja. Pastor dipenjarakan pada tahun 1997 kerana menganggu seksual sembilan kanak-kanak lelaki selama tempoh 20 tahun itu.
.
KANADA – Oct 2009 – Biskop Raymond Lahey daripada Antigonish di Nova Scotia didakwa dengan pemilikan dan import pornografi kanak-kanak. Awal tahun ini, ia telah diawasi C $13 juta ($12 juta) penyelesaian dengan korban pelecehan klerus di keuskupan Antigonish dalam kes merujuk kembali ke 1950.
.
MEXICO – Mac 2009 – Pope Benedict memerintahkan pemeriksaan legion Kristus arahan pendeta yang pengasasnya didapati melakukan gangguan seksual dengan setidaknya seorang kanak-kanak dengan seorang perempuan simpanan. Pada tahun 2006, Pope Benedict mengatakan kepada pengasas, Pastor Marcial Maciel, bersara untuk hidup “doa dan pertaubatan.” Maciel meninggal pada tahun 2008.
.

Via – Reuters

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment